Om met je leerlingen het Voetgangersbrevet Zilver te behalen, doorloop je deze stappen:

1. Prik een datum voor je voetgangerstest

Kies zelf wanneer je de test organiseert. Zorg wel dat je leerlingen voldoende geoefend hebben.

2. Schrijf je klas in voor 1 juni

Schrijf je klas in tussen 1 september 2024 en 1 juni 2025.

  • Kies je school uit de lijst (tip: zoek op straatnaam).
  • Vul je gegevensaantal deelnemers en datum van de eindtest in.
  • Kies voor digitale brevetten (online invullen en afdrukken) of voorgedrukte brevetten (opgestuurd naar de school). 

Na je inschrijving krijg je een bevestigingsmail. Koos je voor digitale brevetten? Dan kan je de namen van je leerlingen al invullen via de knop 'Maak brevetten' op de website.

3. Leg het parcours vast

De route start aan de schoolpoort. Kies een herkenbare, veilige route vlak bij de school. Een parcours van ongeveer 750 meter volstaat. 

Test onderweg deze 4 vaardigheden:

  1. Stappen op een berm/fietspad/fietsvoetpad als er geen voetpad is
    ➡️ Stap rustig.
    ➡️ Geef voorrang aan fietsers op een fietspad en let op voor andere weggebruikers.
  2. Oversteken op een zebrapad
    ➡️ Stop aan de stoeprand.
    ➡️ Kijk goed links en rechts.
    ➡️ Zeg 'Ik steek over' als het veilig is.
  3. Langs een hindernis stappen die het voetpad deels verspert
    ➡️Stap de hindernis voorbij aan de huizenkant.
  4. Oversteken op een veilige plaats (als er geen zebrapad is)
    ➡️ Kies een plek waar je goed ziet en gezien wordt.

4. Oefen spelenderwijs

Oefen de 4 vaardigheden eerst op de speelplaats of in de turnzaal, pas nadien in het echte verkeer. Gebruik daarvoor de oefeningen bij het lesmateriaal van het Voetgangersbrevet Zilver. De spelletjes zijn gerangschikt volgens moeilijkheidsgraad, begin dus met het eerste spel. 

Praktisch

  • Laat elke leerling een fluohesje dragen.
  • Gebruik krijt of vinyl vloerbekleding om voetpaden en stoepranden na te bootsen (stroken van ongeveer 10 cm breed en 4 m lang).
  • Gebruik een muur of gevel als ‘huizenkant’.
  • Als je nadien in het echte verkeer traint, zorg dan voor extra begeleiding. 

5. Maak het Voetgangersbrevet Zilver bekend en zoek begeleiders

Breng ouders, collega's en directie op de hoogte van het Voetgangersbrevet Zilver. Vraag ouders ook om huis met hun kind te oefenen. Gebruik daarvoor eventueel de ouderbrief.

Voor de eindtest heb je 2 extra begeleiders nodig om mee te stappen. Denk aan de turnleerkracht, collega's of een ouder. Terwijl ze meestappen, kunnen ze het kind ook beoordelen.

6. Verken het parcours met je klas

Wandel samen het parcours af en leg uit waarop ze beoordeeld worden. Maak duidelijk dat het niet alleen gaat om wat ze doen, maar ook hoe ze zich gedragen:

➡️rustig stappen

➡️niet spelen

➡️ zichzelf en anderen niet in gevaar brengen

7. Organiseer de eindtest

Vooraf

  • Duid de route eventueel aan met pijlen, zodat iedereen weet waar de vaardigheden getest worden.
  • Zorg voor 3 helpers: 1 blijft met de leerlingen op de speelplaats oefenen, 2 begeleiden en beoordelen op het parcours. 
  • Brief de helpers (wie stapt met welke kleuter mee? Hoe beoordelen?)
  • Elk kind draagt een fluohesje met een rugnummer.

Verloop

  • Splits de klas in 2: de helft van de klas legt het parcours af, de andere helft oefent nog even op de speelplaats.
  • De kinderen leggen een voor een de eindtest af, onder nauw toezicht van een begeleider.
  • Jij blijft als leerkracht bij het vertrekpunt.
  • Als een leerling de 1e vaardigheid uitgevoerd heeft, vertrekt de 2e met zijn begeleider.
  • Als de 1e leerling weer veilig op de speelplaats is, bespreekt de begeleider met jou hoe hij het gedaan heeft. Op basis van deze feedback vul je de controlefiche in.

8. Beoordeel

Gebruik de controlefiche.

  • Duid alleen aan wat fout liep, dat werkt vlotter.
  • Noteer extra opmerkingen onderaan op de controlefiche. 
  • Wees correct in de beoordeling. Al hoeft een kleine correctie niet te betekenen dat de leerling niet 'slaagt'. Twijfel je? Gebruik dan je ervaring en kennis van je leerlingen of overleg met de begeleiders vóór je de brevetten invult.

9. Vul de Voetgangersbrevetten Zilver in

Na de test krijgt elke leerling zijn voetgangersbrevet Zilver. Op elk brevet staat een leuke verrassing: een gratis ticket voor een subtropisch zwemparadijs van LAGO!

  • Bij digitale brevetten vul je alles online in (knop 'Maak brevetten') en druk je af. Opgelet: als je bijkomende opmerkingen geeft, print dan dubbelzijdig.
  • Vink aan wat de leerling goed deed en geef extra opmerkingen als er nog werkpunten zijn. 

Tip
Deel de voetgangersbrevetten snel na de test uit. Dan herinneren de leerlingen nog goed wat ze gedaan hebben. Maak er gerust een feestelijk moment van, bijvoorbeeld samen met ouders of directie.

10. Evalueer

Bespreek met je leerlingen hoe ze de test beleefd hebben. Wat ging goed? Wat vonden ze moeilijk? 
Gebruik daarvoor de zelfevaluatie bij 'lesmateriaal'.

Vul tot slot de evaluatie in die je via e-mail van de VSV krijgt.