Ga naar secundair onderwijs
  • Jaarplan
  • Brevetten
    • Voetgangersbrevet Brons
    • Voetgangersbrevet Zilver
    • Voetgangersbrevet Goud
    • Loopfietsbrevet
    • Fietsbrevet Brons
    • Fietsbrevet Zilver
    • Fietsbrevet Goud
    • Magisch vierkant
  • Projecten
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • De Grote Verkeerstoets
    • Workshop dode hoek
    • Helm Op Fluo Top
    • Medailles Verkeer op School
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Werkgroep verkeer
    • Goede voorbeelden
    • Verkeer op hogescholen
    • Congres Verkeer op School
  • Home
  • Lesfiches

Een fiets voor Bas: luisteroefening

  • Kleuteronderwijs
  • Lager onderwijs - 1ste graad
  • Lager onderwijs

Voor deze luisteroefening kan je voorlezen uit het prentenboek 'Een fiets voor Bas' of gebruikmaken van de voorgelezen versie van het boek op YouTube.

De kinderen luisteren naar het verhaal over Bas, die samen met zijn mama een loopfiets gaat kopen en ermee leert fietsen. Daarna krijgen ze een werkblad met vragen. Ze omcirkelen de tekening met het juiste antwoord. Je kan deze les geven aan kleuters of aan leerlingen van het 1e leerjaar.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Een fiets voor Bas
  • Werkblad luisteroefening

Eindtermen

Mens en maatschappij – Ruimte  

De leerlingen 

4.14 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.  

4.16  tonen zich in hun gedrag bereid rekening te houden met andere weggebruikers. 

Nederlands – Strategieën 

De leerlingen

kunnen bij de eindtermen luisteren, lezen, spreken en schrijven de volgende strategieën inzetten 

  • 5.2 hun manier van luisteren, lezen, spreken en schrijven afstemmen op het luister- lees-, spreek- of schrijfdoel.  
  • 5.3 tijdens het luisteren, lezen, spreken en schrijven hun aandacht behouden voor het bereiken van het doel. 

Doelen

Doelen kleuter

GO! 

Nederlands – Mondelinge taalvaardigheid 

De kleuters 

1.1.2. 27 kunnen op basis van op hun leeftijd afgestemde gesproken verhalen de essentie van het verhaal begrijpen. 

1.1.2. 33 kunnen op basis van voor hen bestemde informatieve boodschappen uit (multi-)mediabronnen: 

  • de essentie van de boodschap begrijpen; 
  • de informatie vrij letterlijk reconstrueren. 

WO - Ruimte 

De kleuters

3.5.9. 24  kunnen aangeven dat het veilig is om op de fiets steeds een valhelm te dragen. 

Katholiek onderwijs 

Nederlands – Luisteren en lezen  

De kleuters

3.11 kunnen antwoorden formuleren op hun eigen vragen of die van de leerkracht in verband met betekenis, inhoud, bedoeling, mening … 

WO – Mens en samenleving 

De kleuters 

5.9 beseffen dat ze door verkeersregels strikt toe te passen zichzelf en anderen beschermen en ze handelen daarnaar. Dat houdt in dat ze  

  • onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen; 
  • gebruik maken van de voorzieningen op de openbare weg om zich als voetganger of fietser te verplaatsen; 
  • er rekening mee houden dat voertuigen en personen een eigen plaats hebben in het verkeer. 

WO – Mens en ruimte 

De kleuters 

9.16 bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen. Dat houdt in dat ze 

  • hun (spel)gedrag aanpassen aan de omstandigheden (bv. de drukte, de weersomstandigheden, de traphal …). 

OVSG 

Nederlands – Luisteren 

De kleuters

4  kunnen, indien een aantal vragen vooraf zijn gegeven, de tekst gericht of selectief beluisteren om een antwoord te geven op die vragen.  

WO – Maatschappij  

De kleuters

2  kunnen vanuit eigen ervaringen binnen de eigen klas aangeven dat afspraken nodig zijn om tot een goed samenleven te komen. 

WO – Verkeer 

De kleuters 

2 herkennen in de eigen omgeving de plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet.  

10 kennen de verkeersregels voor fietsers. Dit betekent dat ze  

  • 10.1 de veilige uitrusting van de fiets kennen. 

Doelen lager:

GO! 

WO - Ruimte  

De leerlingen 

3.5.9. 24 kunnen aangeven dat het veilig is om op de fiets steeds een valhelm te dragen. 

3.5.9. 27 kunnen aangeven dat ze tot de leeftijd van 9 jaar met een kinderfiets op de stoep mogen fietsen. 

 

ZILL 

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op de ruimte

7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.

  • De verkeersregels en aanwijzingen van een gezagsdragende figuur begrijpen en correct naleven.
  • Zich ervan bewust worden dat het verkeer risico’s inhoudt en daarom als weggebruiker preventief kiezen voor een veilige uitrusting en veilig gedrag in het verkeer.
  • In de eigen omgeving plaatsen herkennen waar men veilig kan spelen en waar niet - zich er (onder begeleiding) veilig gedragen.
  • In het eigen gedrag en onder begeleiding rekening houden met de specifieke plaats van personen en voertuigen in het verkeer.
  • Elementaire verkeersregels onder begeleiding toepassen - veilig oversteken onder begeleiding.
  • Als voetganger of fietser gebruik maken van voor hen bestemde voorzieningen op de openbare weg en op openbare plaatsen.

OVSG 

Nederlands – Luisteren 

De leerlingen

4  kunnen, indien een aantal vragen vooraf zijn gegeven, de tekst gericht of selectief beluisteren om een antwoord te geven op die vragen.  

WO – Verkeer 

De leerlingen  

2 herkennen in de eigen omgeving de plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet.  

8 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.  

10 kennen de verkeersregels voor fietsers. Dit betekent dat ze  

  • 10.1 de veilige uitrusting van de fiets kennen. 

14 tonen zich in hun fietsgedrag bereid rekening te houden met andere weggebruikers. 

Andere lesfiches

Bewegingstussendoortjes
15 bewegingstussendoortjes die je tijdens of na de les kan inlassen om de concentratie van de leerlingen weer aan te scherpen, goed voor de groepssfeer!
Lees meer
Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer
Delen van de rijbaan
In deze les leren kinderen uit de 1e graad de betekenis van de volgende begrippen: fietssuggestiestrook, bushalte, berm en parkeerstrook.
Lees meer

Vlaamse Stichting Verkeerskunde

Stationsstraat 110
2800 Mechelen 
015 64 10 80
verkeeropschool@vsv.be

Volg ons
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

© 2025 Vlaamse Stichting Verkeerskunde

  • Privacy & cookiebeleid
Nine O'Clock Somewhere
  • Jaarplan
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager
    • 2e graad lager
    • 3e graad lager
  • Brevetten
    • Brevetten
    • Voetgangersbrevet Brons
      • Voetgangersbrevet Brons
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Voetgangersbrevet Zilver
      • Voetgangersbrevet Zilver
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Voetgangersbrevet Goud
      • Voetgangersbrevet Goud
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Filmpjes
      • Beloning
    • Loopfietsbrevet
      • Loopfietsbrevet
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Brons
      • Fietsbrevet Brons
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Zilver
      • Fietsbrevet Zilver
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Goud
      • Fietsbrevet Goud
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Filmpjes
      • Beloning
    • Magisch vierkant
  • Projecten
    • Projecten
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • De Grote Verkeerstoets
    • Workshop dode hoek
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal sparen
      • Materiaal
      • Partners en beloningen
      • Winnaars
      • FAQ
    • Medailles Verkeer op School
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Op uitstap met de fiets
    • Een Telraam gebruiken in de klas
    • Kleuterfietsen
    • Delen van de rijbaan
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • STOP-principe
    • Voortbewegingstoestellen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (2e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Preborden
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Gordel dragen
    • Klein fietsonderhoud
    • Bewegingstussendoortjes
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Ga je mee op stap?
    • Een stap in de actualiteit
    • Je verplaatsen met kleuters
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Busevacuatie
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsquiz
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
  • Ondersteuning
    • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Werkgroep verkeer
      • Werkgroep verkeer
      • Stap voor stap
      • Leden
      • Begeleiding
      • Materiaal
      • Registreren
    • Goede voorbeelden
    • Verkeer op hogescholen
    • Congres Verkeer op School
  • Ga naar secundair onderwijs