Ga naar secundair onderwijs
  • Jaarplan
  • Brevetten
    • Voetgangersbrevet Brons
    • Voetgangersbrevet Zilver
    • Voetgangersbrevet Goud
    • Loopfietsbrevet
    • Fietsbrevet Brons
    • Fietsbrevet Zilver
    • Fietsbrevet Goud
    • Magisch vierkant
  • Projecten
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • De Grote Verkeerstoets
    • Workshop dode hoek
    • Helm Op Fluo Top
    • Medailles Verkeer op School
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Werkgroep verkeer
    • Goede voorbeelden
    • Verkeer op hogescholen
    • Congres Verkeer op School
  • Home
  • Lesfiches

Een stap in de actualiteit

  • Lager onderwijs - 3de graad
  • Lager onderwijs

In deze les presenteren de leerlingen via een zelfgekozen krantenartikel een ‘verkeersveiligheidsboodschap’ aan hun klasgenoten.

Ze denken na over en verwoorden de verschillende gevolgen van het verkeer.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Een stap in de actualiteit
  • Bijlage 1: opdrachtenblad

Eindtermen

Mens en Maatschappij – Ruimte  

De leerlingen  

4.14 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.  

4.17 kennen de belangrijkste gevolgen van het groeiende autogebruik en kunnen de voor- en nadelen van mogelijke alternatieven vergelijken. 

Mens en maatschappij – Brongebruik 

De leerlingen

5.1  kunnen op hun niveau verschillende informatiebronnen raadplegen.  

Nederlands – Strategieën 

De leerlingen

5 kunnen bij de eindtermen luisteren, lezen, spreken en schrijven de volgende strategieën inzetten  

  • 5.2 hun manier van luisteren, lezen, spreken en schrijven afstemmen op het luister- lees-, spreek- of schrijfdoel; 
  • 5.3 tijdens het luisteren, lezen, spreken en schrijven hun aandacht behouden voor het bereiken van het doel. 

Doelen

GO! 

WO - Ruimte  

De leerlingen

3.5.9. 47  kunnen in de eigen omgeving gevaarlijke verkeerssituaties herkennen en veilige oplossingen aangeven voor het probleem. 

OVSG 

WO – Verkeer 

De leerlingen 

8 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.  

16 kennen de belangrijkste gevolgen van het groeiende autogebruik. 

17 kunnen de voor- en nadelen van mogelijke alternatieven voor het groeiende autogebruik vergelijken. 

Nederlands – Lezen  

De leerlingen  

4 kunnen de betrouwbaarheid van de informatie vaststellen. 

10 kunnen een samenvatting schrijven van een tekst die bestaat uit drie alinea’s.  

ZILL

Mediakundige ontwikkeling – Mediageletterdheid

2 Passende mediamiddelen kiezen, gebruiken en combineren in functie van een beoogd doel.

Taalontwikkeling – Schriftelijke taalvaardigheid Nederlands

1 Een schriftelijke boodschap verwerken. Informatie beoordelen (uit verhalen, brieven, uitnodigingen en reclameteksten uit verschillende media).Verwerken van informatie uit verschillende boodschappen door

  • de informatie te vergelijken;
  • de volgorde van belangrijkheid te bepalen;
  • de informatie te schematiseren.

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op de ruimte

7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten

  • Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving kennen en herkennen.
  • Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving lokaliseren en erop anticiperen.
  • Over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en coördinatiegevoel beschikken om zich als weggebruiker in het verkeer te begeven.
  • Oplossingen bedenken die helpen om ‘verkeersconflicten’ te voorkomen.

9 De voor- en nadelen van duurzame  en niet-duurzame manieren om mensen, dieren en goederen te verplaatsen vergelijken en illustreren.

  • Vaststellen en uitdrukken:
    • welke de voor- en nadelen zijn van verschillende vervoermiddelen voor mensen, dieren en goederen;
    • welke vervoermiddelen het meest geschikt zijn voor een bepaalde verplaatsing.
  • De gevolgen vaststellen van het toenemende transport en vervoer en illustreren welke duurzame, alternatieve manieren er zijn om mensen, dieren en goederen te verplaatsen - daarbij oog hebben voor het welzijn  van mens en dier.

Andere lesfiches

Afleiding
Jongeren zijn in hun dagelijks leven dikwijls met meerdere taken tegelijk bezig: praten met vrienden, muziek beluisteren, gsm’en. Hierdoor ontstaat de indruk dat ze in staat zijn om te multitasken.
Lees meer
Bewegingstussendoortjes
15 bewegingstussendoortjes die je tijdens of na de les kan inlassen om de concentratie van de leerlingen weer aan te scherpen, goed voor de groepssfeer!
Lees meer
Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer

Vlaamse Stichting Verkeerskunde

Stationsstraat 110
2800 Mechelen 
015 64 10 80
verkeeropschool@vsv.be

Volg ons
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

© 2025 Vlaamse Stichting Verkeerskunde

  • Privacy & cookiebeleid
Nine O'Clock Somewhere
  • Jaarplan
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager
    • 2e graad lager
    • 3e graad lager
  • Brevetten
    • Brevetten
    • Voetgangersbrevet Brons
      • Voetgangersbrevet Brons
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Voetgangersbrevet Zilver
      • Voetgangersbrevet Zilver
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Voetgangersbrevet Goud
      • Voetgangersbrevet Goud
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Filmpjes
      • Beloning
    • Loopfietsbrevet
      • Loopfietsbrevet
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Brons
      • Fietsbrevet Brons
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Zilver
      • Fietsbrevet Zilver
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Goud
      • Fietsbrevet Goud
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Filmpjes
      • Beloning
    • Magisch vierkant
  • Projecten
    • Projecten
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • De Grote Verkeerstoets
    • Workshop dode hoek
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal sparen
      • Materiaal
      • Partners en beloningen
      • Winnaars
      • FAQ
    • Medailles Verkeer op School
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Op uitstap met de fiets
    • Een Telraam gebruiken in de klas
    • Kleuterfietsen
    • Delen van de rijbaan
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • STOP-principe
    • Voortbewegingstoestellen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (2e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Preborden
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Gordel dragen
    • Klein fietsonderhoud
    • Bewegingstussendoortjes
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Ga je mee op stap?
    • Een stap in de actualiteit
    • Je verplaatsen met kleuters
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Busevacuatie
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsquiz
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
  • Ondersteuning
    • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Werkgroep verkeer
      • Werkgroep verkeer
      • Stap voor stap
      • Leden
      • Begeleiding
      • Materiaal
      • Registreren
    • Goede voorbeelden
    • Verkeer op hogescholen
    • Congres Verkeer op School
  • Ga naar secundair onderwijs