Doelen
GO!
WO - Ruimte
De leerlingen
3.5.9. 47 kunnen in de eigen omgeving gevaarlijke verkeerssituaties herkennen en veilige oplossingen aangeven voor het probleem.
OVSG
WO – Verkeer
De leerlingen
8 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.
16 kennen de belangrijkste gevolgen van het groeiende autogebruik.
17 kunnen de voor- en nadelen van mogelijke alternatieven voor het groeiende autogebruik vergelijken.
Nederlands – Lezen
De leerlingen
4 kunnen de betrouwbaarheid van de informatie vaststellen.
10 kunnen een samenvatting schrijven van een tekst die bestaat uit drie alinea’s.
ZILL
Mediakundige ontwikkeling – Mediageletterdheid
2 Passende mediamiddelen kiezen, gebruiken en combineren in functie van een beoogd doel.
Taalontwikkeling – Schriftelijke taalvaardigheid Nederlands
1 Een schriftelijke boodschap verwerken. Informatie beoordelen (uit verhalen, brieven, uitnodigingen en reclameteksten uit verschillende media).Verwerken van informatie uit verschillende boodschappen door
- de informatie te vergelijken;
- de volgorde van belangrijkheid te bepalen;
- de informatie te schematiseren.
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op de ruimte
7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten
- Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving kennen en herkennen.
- Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving lokaliseren en erop anticiperen.
- Over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en coördinatiegevoel beschikken om zich als weggebruiker in het verkeer te begeven.
- Oplossingen bedenken die helpen om ‘verkeersconflicten’ te voorkomen.
9 De voor- en nadelen van duurzame en niet-duurzame manieren om mensen, dieren en goederen te verplaatsen vergelijken en illustreren.
- Vaststellen en uitdrukken:
- welke de voor- en nadelen zijn van verschillende vervoermiddelen voor mensen, dieren en goederen;
- welke vervoermiddelen het meest geschikt zijn voor een bepaalde verplaatsing.
- De gevolgen vaststellen van het toenemende transport en vervoer en illustreren welke duurzame, alternatieve manieren er zijn om mensen, dieren en goederen te verplaatsen - daarbij oog hebben voor het welzijn van mens en dier.