Doelen
GO!
WO - Techniek
De leerlingen
3.3.1. 5 kunnen technische systemen systematisch onderhouden.
3.3.4. 5 kunnen het technisch systeem correct gebruiken, al dan niet a.d.h.v. een stappenplan, handleiding, werktekening, …
WO - Ruimte
De leerlingen
3.5.9. 25 kunnen aangeven wat de regels voor een veilige fietsuitrusting zijn.
OVSG
WO – Verkeer
De leerlingen
10 kennen de verkeersregels voor fietsers. Dit betekent dat ze
- 10.1 de veilige uitrusting van de fiets kennen.
11 kunnen, rekening houdend met de verkeersregels voor fietsers, zich als fietser zelfstandig en veilig verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route. Dit betekent dat ze
- 11.1 de veilige uitrusting van hun fiets kunnen controleren.
WO – techniek
De leerlingen
10 onderzoeken specifieke functies van onderdelen bij eenvoudige realisaties door middel van hanteren, monteren of demonteren.
16 illustreren dat sommige technische realisaties moeten worden onderhouden.
ZILL
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op techniek
1 Ervaren, onderzoeken en vaststellen hoe eenvoudige technische systemen gemaakt zijn van grondstoffen, ingrediënten, materialen en/of onderdelen.
- Bij het hanteren en (de)monteren van technische systemen ontdekken uit welke materialen, grondstoffen of onderdelen ze gemaakt zijn - onderzoeken welke functie bepaalde onderdelen hebben.
4 Vanuit een behoefte een technische oplossing bedenken voor een probleem, daarbij de verschillende stappen van het technisch proces doorlopen.
- Geschikt materiaal en gereedschap kiezen voor het realiseren van een eenvoudig technisch systeem - een eenvoudig technisch systeem maken, al dan niet aan de hand van een stappenplan.