Doelen
GO!
WO - Mens en Maatschappij
De kleuters
3.1.2 8 kunnen met eigen voorbeelden illustreren dat er school- en klasregels nodig zijn en dat er ook in de samenleving regels zijn.
3.1.2. 9 kunnen omgangsvormen, leefregels en afspraken die van belang zijn voor het samenleven in een groep verantwoorden.
OVSG
WO – Maatschappij
De kleuters
2 kunnen vanuit eigen ervaringen binnen de eigen klas aangeven dat afspraken nodig zijn om tot een goed samenleven te komen.
WO – Ruimte
De kleuters
25 kennen de betekenis van de volgende pictogrammen: de pijl, de uitgang en het toilet.
26 kunnen bovenstaande en andere pictogrammen en symbolen toepassen in een vertrouwde omgeving.
WO – Verkeer
De kleuters
1 kunnen zich voortbewegen binnen een afgebakende ruimte zoals de opdracht voorschrijft.
4 kunnen als voetganger onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen zoals
- 4.4 bij het zien van verkeerstekens hun gedrag aanpassen.
ZILL
Taalontwikkeling – Schriftelijke taalvaardigheid Nederlands
1 Een schriftelijke boodschap verwerken. Informatie herkennen en selecteren (in instructies, schema’s, tabellen en informatieve teksten uit tijdschriften en andere media).
- Frequente pictogrammen in de klasomgeving ‘lezen’ - ervaren en inzien dat bepaalde symbolen een boodschap overdragen.
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op samenleving
1 Ervaren, onderzoeken, vaststellen en illustreren hoe mensen op verschillende manieren samenleven en groepen vormen.
- Onderzoeken, vaststellen en illustreren van kenmerken van groepen: de samenstelling, de grootte, geldende omgangsvormen en regels, symbolen en tekens…
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op de ruimte
7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.
- Elementaire verkeersregels onder begeleiding toepassen - veilig oversteken onder begeleiding.