Fonds Dominique De Graeve

Het Fonds Dominique De Graeve ondersteunt initiatieven voor een betere bescherming en veiligheid van kinderen in het verkeer en de schoolomgeving.

“Dit schooljaar heeft onze ouderraad samen met LO-juf Marieke een fietsparcours gemaakt waarop leerlingen hun fietsvaardigheden kunnen trainen”, zegt directeur Daphne Collijs. “Dat project hebben we ingediend na de oproep van het Fonds Dominique De Graeve en we zijn in de prijzen gevallen!"

Extra inzetten op fietsvaardigheid

Fietsveiligheid is voor het Sint-Jozefscollege belangrijk. De school ligt in het centrum van Aalst, veel leerlingen komen met de fiets. "We merken dat kinderen thuis minder en minder fietsen, daarom willen we als stadsschool extra inzetten op fietsvaardigheid" zegt juf Marieke. "We werken al met de leerlijn fietsen van de VSV, maar wilden nog iets extra. Zo kwam ik op het idee om een eigen duurzaam fietsparcours te bouwen. Tot nu toe huurden we 1 keer per jaar een parcours, een eigen parcours kunnen we frequenter gebruiken."

Van Mont Ventoux tot Celioberg

Ik kreeg meteen steun van de werkgroep mobiliteit van de ouderraad: financieel, mankracht en andere leuke ideeën zoals de bestickering van het parcours." De ouderraad sponsorde het materiaal voor het fietsparcours, zowat 4500 euro in totaal, en enkele handige ouders hielpen met de opbouw. In het parcours zitten de 'Mont Ventoux', de 'Kwaremont', een wipplank 'De trillende trappers', de 'Hel van de Pontstraat' en de 'Celioberg'. Deze laatste is vernoemd naar een leerling die we in 2019 verloren zijn in een verkeersongeluk op weg naar school.

Tweedehandsfietsen

"Voor een basisschool met weinig budgetten is het niet evident om voldoende fietsen te hebben, in verschillende groottes", vervolgt juf Marieke. "Naast de investering voor het fietsparcours heeft de ouderraad ook voor een 30-tal tweedehandsfietsen gezorgd, geschikt voor het 1e tot 4e leerjaar. We hebben ze zelf in orde gezet. Een enorme meerwaarde. "

2500 euro prijzengeld

"Met het parcours kunnen we trainen op reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en coördinatiegevoel" besluit juf Marieke. "Het geld dat we nu gewonnen hebben, gaan we gebruiken om ook fietsjes voor kleuters aan te kopen en fietsen voor 5 en 6. Daarnaast kunnen we ook schoolhelmen aankopen en droom ik van interactieve verkeersborden of -lichten op ons fietsparcours!"