Ga naar secundair onderwijs
  • Jaarplan
  • Brevetten
    • Voetgangersbrevet Brons
    • Voetgangersbrevet Zilver
    • Voetgangersbrevet Goud
    • Loopfietsbrevet
    • Fietsbrevet Brons
    • Fietsbrevet Zilver
    • Fietsbrevet Goud
    • Magisch vierkant
  • Projecten
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • De Grote Verkeerstoets
    • Workshop dode hoek
    • Helm Op Fluo Top
    • Medailles Verkeer op School
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Werkgroep verkeer
    • Goede voorbeelden
    • Verkeer op hogescholen
    • Congres Verkeer op School
  • Home
  • Lesfiches

Fietsquiz

  • Lager onderwijs
  • Lager onderwijs - 3de graad

Met deze fietsquiz kunnen leerlingen hun kennis over wielrennen en de verkeersregels voor fietsers testen. Welk peloton leerlingen weet het meest weet over fietsen en wielrennen?

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Fietsquiz
  • Vragenkaartjes Fietsquiz
  • Spelbord Fietsquiz

Eindtermen

Basisonderwijs: 

Mens en maatschappij - Ruimte 
4.15. De leerlingen beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route. 


Secundair onderwijs:

ET 1.13 De leerlingen verplaatsen zich veilig als voetganger en fietser in het verkeer. 

Doelen

Doelen basisonderwijs

GO! 
WO – Ruimte  
De leerlingen:
3.5.9.1 kunnen de betekenis van verkeersborden voor de fietsers verwoorden. 
3.5.9.2 kunnen de betekenis van voorrangsborden verwoorden. 
3.5.9.3 kunnen de betekenis van de aanwijzingsborden verwoorden die voor hen van toepassing zijn. 
3.5.9.24 kunnen aangeven dat het veilig is om op de fiets steeds een valhelm te dragen. 
3.5.9.25 kunnen aangeven wat de regels voor een veilige fietsuitrusting zijn. 
3.5.9.26 kunnen aangeven dat ze op het fietspad moeten fietsen.  
3.5.9. 27 kunnen aangeven dat ze tot de leeftijd van 10 jaar met een kinderfiets op de stoep mogen fietsen. 
 3.5.9. 28 kunnen aangeven dat ze op het fietspad rechts in de rijrichting moeten fietsen.  
3.5.9. 29 kunnen aangeven dat ze rechts op de rijbaan moeten fietsen als er geen fietspad is. 
3.5.9. 30 kunnen aangeven dat het veiliger is om over te steken met de fiets aan de hand.  
3.5.9. 31 kunnen aangeven dat voetgangers en fietsers zwakke weggebruikers zijn.  
3.5.9. 32 kunnen aangeven dat voetgangers op een zebrapad voorrang hebben. 
3.5.9.39 kunnen de voorrang van rechts verwoorden. 
3.5.9. 51 kunnen aangeven dat het veilig is om overdag fluorescerend materiaal te dragen. 
3.5.9. 52 kunnen aangeven dat het veilig is om in het donker reflecterend materiaal te dragen. 
3.5.9. 53 kunnen aangeven dat het gevaarlijk is om over te steken tussen geparkeerde wagens of nabij een heuvel of een bocht. 
3.5.9. 54 kunnen aangeven dat het veilig is om kort oogcontact te maken met de andere weggebruikers.  
3.5.9. 55 kunnen rekening houden met de dode hoek van wagens of vrachtwagens. 
 
OVSG 
WO – Verkeer 
10 De leerlingen kennen de verkeersregels voor fietsers. Dit betekent dat ze: 
10.1 de veilige uitrusting van de fiets kennen;  
10.2 weten wanneer ze wel of niet op een trottoir mogen fietsen;  
10.3 begrippen zoals fietsstrook, rijstrook, voorsorteren, ... in de juiste betekenis gebruiken;  
10.4 verkeerstekens voor fietsers begrijpen;  
10.5 de algemene voorrangsregel kennen;  
10.6 de voorrangsregels op een kruispunt met voorzieningen kennen. 
 
ZILL 
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – oriëntatie op ruimte 
OWru7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten. 
Zich ervan bewust worden dat het verkeer risico’s inhoudt en daarom als weggebruiker preventief kiezen voor een veilige uitrusting en veilig gedrag in het verkeer. 
In het eigen gedrag en onder begeleiding rekening houden met de specifieke plaats van personen en voertuigen in het verkeer. 
Als voetganger of fietser gebruik maken van voor hen bestemde voorzieningen op de openbare weg en op openbare plaatsen. 
Bij eigen verplaatsingen anticiperen op mogelijk gevaar en hindernissen - rekening houden met andere weggebruikers en er op inspelen.  
Langs een voor hen vertrouwde route de verkeerstekens, -borden en -regels voor fietsers zelfstandig naleven. 
Zich als vaardige fietser gedragen in het verkeer: vlot kunnen afslaan naar links en rechts, vlot voorbijrijden en inhalen, kleine hindernissen nemen … - het belang inzien van een veilige fiets en daar zorg voor dragen. 

Andere lesfiches

Afleiding
Jongeren zijn in hun dagelijks leven dikwijls met meerdere taken tegelijk bezig: praten met vrienden, muziek beluisteren, gsm’en. Hierdoor ontstaat de indruk dat ze in staat zijn om te multitasken.
Lees meer
Bewegingstussendoortjes
15 bewegingstussendoortjes die je tijdens of na de les kan inlassen om de concentratie van de leerlingen weer aan te scherpen, goed voor de groepssfeer!
Lees meer
Bromfiets
Vanaf 16 jaar mogen jongeren met een bromfiets rijden. Die zijn heel populair ondanks hun slechte reputatie op vlak vanverkeersveiligheid. In deze lesfiche beantwoorden we vragen zoals: Wat zijn de…
Lees meer

Vlaamse Stichting Verkeerskunde

Stationsstraat 110
2800 Mechelen 
015 64 10 80
verkeeropschool@vsv.be

Volg ons
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

© 2025 Vlaamse Stichting Verkeerskunde

  • Privacy & cookiebeleid
Nine O'Clock Somewhere
  • Jaarplan
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager
    • 2e graad lager
    • 3e graad lager
  • Brevetten
    • Brevetten
    • Voetgangersbrevet Brons
      • Voetgangersbrevet Brons
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Voetgangersbrevet Zilver
      • Voetgangersbrevet Zilver
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Voetgangersbrevet Goud
      • Voetgangersbrevet Goud
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Filmpjes
      • Beloning
    • Loopfietsbrevet
      • Loopfietsbrevet
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Brons
      • Fietsbrevet Brons
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Zilver
      • Fietsbrevet Zilver
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Goud
      • Fietsbrevet Goud
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Filmpjes
      • Beloning
    • Magisch vierkant
  • Projecten
    • Projecten
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • De Grote Verkeerstoets
    • Workshop dode hoek
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal sparen
      • Materiaal
      • Partners en beloningen
      • Winnaars
      • FAQ
    • Medailles Verkeer op School
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Op uitstap met de fiets
    • Een Telraam gebruiken in de klas
    • Kleuterfietsen
    • Delen van de rijbaan
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • STOP-principe
    • Voortbewegingstoestellen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (2e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Preborden
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Gordel dragen
    • Klein fietsonderhoud
    • Bewegingstussendoortjes
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Ga je mee op stap?
    • Een stap in de actualiteit
    • Je verplaatsen met kleuters
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Busevacuatie
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsquiz
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
  • Ondersteuning
    • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Werkgroep verkeer
      • Werkgroep verkeer
      • Stap voor stap
      • Leden
      • Begeleiding
      • Materiaal
      • Registreren
    • Goede voorbeelden
    • Verkeer op hogescholen
    • Congres Verkeer op School
  • Ga naar secundair onderwijs