Met deze fietsquiz kunnen leerlingen hun kennis over wielrennen en de verkeersregels voor fietsers testen. Welk peloton leerlingen weet het meest weet over fietsen en wielrennen?
Mens en maatschappij - Ruimte 4.15. De leerlingen beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route.
Secundair onderwijs:
ET 1.13 De leerlingen verplaatsen zich veilig als voetganger en fietser in het verkeer.
Doelen
Doelen basisonderwijs
GO! WO – Ruimte De leerlingen: 3.5.9.1 kunnen de betekenis van verkeersborden voor de fietsers verwoorden. 3.5.9.2 kunnen de betekenis van voorrangsborden verwoorden. 3.5.9.3 kunnen de betekenis van de aanwijzingsborden verwoorden die voor hen van toepassing zijn. 3.5.9.24 kunnen aangeven dat het veilig is om op de fiets steeds een valhelm te dragen. 3.5.9.25 kunnen aangeven wat de regels voor een veilige fietsuitrusting zijn. 3.5.9.26 kunnen aangeven dat ze op het fietspad moeten fietsen. 3.5.9. 27 kunnen aangeven dat ze tot de leeftijd van 10 jaar met een kinderfiets op de stoep mogen fietsen. 3.5.9. 28 kunnen aangeven dat ze op het fietspad rechts in de rijrichting moeten fietsen. 3.5.9. 29 kunnen aangeven dat ze rechts op de rijbaan moeten fietsen als er geen fietspad is. 3.5.9. 30 kunnen aangeven dat het veiliger is om over te steken met de fiets aan de hand. 3.5.9. 31 kunnen aangeven dat voetgangers en fietsers zwakke weggebruikers zijn. 3.5.9. 32 kunnen aangeven dat voetgangers op een zebrapad voorrang hebben. 3.5.9.39 kunnen de voorrang van rechts verwoorden. 3.5.9. 51 kunnen aangeven dat het veilig is om overdag fluorescerend materiaal te dragen. 3.5.9. 52 kunnen aangeven dat het veilig is om in het donker reflecterend materiaal te dragen. 3.5.9. 53 kunnen aangeven dat het gevaarlijk is om over te steken tussen geparkeerde wagens of nabij een heuvel of een bocht. 3.5.9. 54 kunnen aangeven dat het veilig is om kort oogcontact te maken met de andere weggebruikers. 3.5.9. 55 kunnen rekening houden met de dode hoek van wagens of vrachtwagens.
OVSG WO – Verkeer 10 De leerlingen kennen de verkeersregels voor fietsers. Dit betekent dat ze: 10.1 de veilige uitrusting van de fiets kennen; 10.2 weten wanneer ze wel of niet op een trottoir mogen fietsen; 10.3 begrippen zoals fietsstrook, rijstrook, voorsorteren, ... in de juiste betekenis gebruiken; 10.4 verkeerstekens voor fietsers begrijpen; 10.5 de algemene voorrangsregel kennen; 10.6 de voorrangsregels op een kruispunt met voorzieningen kennen.
ZILL Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – oriëntatie op ruimte OWru7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten. Zich ervan bewust worden dat het verkeer risico’s inhoudt en daarom als weggebruiker preventief kiezen voor een veilige uitrusting en veilig gedrag in het verkeer. In het eigen gedrag en onder begeleiding rekening houden met de specifieke plaats van personen en voertuigen in het verkeer. Als voetganger of fietser gebruik maken van voor hen bestemde voorzieningen op de openbare weg en op openbare plaatsen. Bij eigen verplaatsingen anticiperen op mogelijk gevaar en hindernissen - rekening houden met andere weggebruikers en er op inspelen. Langs een voor hen vertrouwde route de verkeerstekens, -borden en -regels voor fietsers zelfstandig naleven. Zich als vaardige fietser gedragen in het verkeer: vlot kunnen afslaan naar links en rechts, vlot voorbijrijden en inhalen, kleine hindernissen nemen … - het belang inzien van een veilige fiets en daar zorg voor dragen.
Welkom! Onze website maakt gebruik van cookies en soortgelijke technologieën. Dit helpt ons om u een betere gebruikerservaring te bieden wanneer u onze website bezoekt en stelt ons ook in staat om deze te optimaliseren. Wij plaatsen alleen strikt noodzakelijke cookies zonder uw voorafgaande toestemming. Voor alle andere cookies zullen wij u eerst om toestemming vragen. Lees ons privacy- en cookiebeleid voor meer informatie.